• Elektrische auto opladen met zonnepanelen

    electrische auto thuis laden Er komen steeds meer volledig en gedeeltelijk elektrische auto’s op de markt. En waar voorheen de prijzen zo hoog waren dat ze alleen bereikbaar waren voor de happy-few is ook dit snel aan het veranderen. Met de stijgende brandstofprijzen en de licht gedalende prijs voor elektriciteit vroeg ik me af wat het verschil in kosten is tussen elektrisch rijden en rijden op benzine of diesel. Je elektrische auto opladen met je eigen zonnepanelen is natuurlijk helemaal een ideale combinatie. Zeker ook uit oogpunt van een schoner(e) milieu.

    Vergelijk benzine auto ten opzichte van een elektrische auto

    Stel u rijdt gemiddeld 15.000 kilometer per jaar. En uw benzine auto heeft een gemiddeld verbruik heeft van 1 op 12,5.  Dit betekent dat er voor 100 kilometer  8 liter benzine nodig is. Bij een benzineprijs van €1,85 betekent dit dat 100 kilometer € 14,80 kost. U tankt dan 1200 liter benzine per jaar voor €2220. Ter vergelijk neem ik de Nissan Leaf een volledig elektrisch auto met een opgegeven verbruik van 1 op 0,15 kWh. Maar laten we er vanuit gaan dat dit aan de optimistische kant is en uitgaan van 1 op 0,2 kWh. Dit betekent dat er voor 100 kilometer 20 kWh stroom nodig is. Bij een stroomprijs van €0,23 betekent dit dat 100 kilometer €4,60 kost. U ‘tankt’ dan 3000 kWh stroom per jaar voor €690. Dat is een groot verschil en geeft een aanzienlijke besparing per jaar van €1530 (2220 – 690). Vergeet daarbij niet dat er voor de elektrische auto geen wegenbelasting hoeft te worden betaald. Voor een middenklasser auto is dat al gauw €680 per jaar. Dat brengt het totale voordeel per jaar op €2210 (€1530 + €680). En daarnaast het voordeel van een schoner milieu.

    En dieselrijders dan?

    Ik denk dat elektrisch vervoer met de huidige actieradius voor veel dieselrijders niet echt een goed alternatief is. Je koopt per slot van rekening geen diesel om er 15.000 kilometer per jaar mee te rijden. Denkt u toch voordeel te kunnen halen uit elektrisch rijden reken dan eens met uw eigen waarden voor gemiddeld verbruik, aantal kilometers per jaar en uw wegenbelasting uit wat de mogelijke besparing zou kunnen zijn.

    En dan nu de elektrische auto opladen met zonnepanelen

    Want tja, waar komen de zonnepelen om de hoek kijken bij dit hele verhaal? Nou eigelijk hoofdzakelijk bij de stroomprijs. Want in het bovengenoemde voorbeeld ging ik uit van €0,23 voor een kilowatt uur en dat gaat niet op wanneer u zonnepanelen op uw dak heeft. Stel u heeft 3400 Wp aan zonnepanelen geïnstalleerd voor €5800. Deze maken ongeveer 3000 kWh per jaar, de opgewekte stroom saldeert u op uw energieverbruik en na 8,4 jaar is de installatie terugverdiend daarna is alles wat u produceert winst (alles over salderen en terugverdientijd leest u hier). Uitgaande van nog eens tenminste 12 jaar productie kunt u zeggen dat de door uzelf opgewekte stroom eigelijk € 0,10 kost. En dan wordt het plaatje wanneer we het voorbeeld er nog eens bijhalen heel anders. Want dan kosten de 15.000 kilometer per jaar nog maar €300 en komt de totale besparing op de variabele kosten inclusief wegenbelasting voordeel uit op €23480. En dan gaan we ook nog eens uit van een gelijkblijvende brandstofprijs en we weten allemaal dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren. Kortom uw elektrische auto opladen met zonnepanelen is zo gek nog niet!

    BENZINE STROOM ZONNESTROOM
    Aantal kilometers per jaar 15.000 15.000 15.000
    Brandstofprijs per eenheid €1,55* €0,23 €0,10
    Verbruik per 100 Km. 8 ltr. 20 kWh 20 kWh
    Verbruik per jaar 1200 ltr. 3000 kWh 3000 kWh
    Kosten brandstof per jaar €1860 €690 €300
    Wegenbelasting €788 €0 €0

    * gemiddelde prijs Euro 95 op 1-11-2017

    Dus allemaal aan de elektrische auto!

    Als het kan graag natuurlijk maar dat lijkt me voorlopig nog niet. De elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aanschaf en ook maken mensen zich zorgen over inruil en levensduur van accu’s. Ik denk dat we er op termijn allemaal oplossingen voor zullen vinden en dat het goed is wanneer er nu al mensen zijn die kiezen voor deze manier van vervoer en dat dit zeker een zeer rendabele oplossing kan zijn helemaal in combinatie met zonnepanelen.

    Dit artikel delen via : Facebooktwittergoogle_plus

13 Reacties tot nu toe.

  1. Thierry schreef:

    Bedankt voor het heldere artikel. Goed om eens heel concreet te zien wat het verschil in kosten is.
    Het probleem in België blijft de infrastructuur, waardoor veel mensen de overstap niet durven maken. En zoals je op het einde terecht aanhaalt, de kostprijs van elektrische wagens blijft een stuk duurder… Benieuwd hoe dit gaat evolueren!

    • Hans Deuze schreef:

      Fijn om te horen Thierry dat je iets gehad hebt aan het artikel. Infrastructuur in Nederland moet ik nog verbeterd worden. Zeker wanneer ik zie hoe snel het nu gaat met de aanschaf van elektrische auto’s.

  2. Kees sleegers schreef:

    Hallo ,ik zou graag wat info over het laden van tesla model 3
    Dus zonnepaneel separaat voor auto

    Groet Kees Sleegers

    • Hans Deuze schreef:

      Dag Kees, ik weet niet precies wat je met separaat bedoelt maar meestal werkt het zo dat je je zonnepanelen aansluit in je meterkast. Je elektrische auto ook en de elektriciteitsmeter berekenend wat je opwekt en verbruikt. Het resultaat is afhankelijk van het aantal zonnepanelen. En met resultaat bedoel ik of je bij moet betalen voor je stroom of voldoende opwekt om ook het verbruik van de Tesla ermee af te dekken.

  3. Mike schreef:

    Goed dat er geïnnoveerd blijft worden zoals met deze initiatieven! Hopelijk zijn we over tientallen jaren volledig elektrisch aan het rijden en gebruik aan het maken van zonnepanelen

  4. Rinz schreef:

    Punt is wel: overdag heb je de capaciteit om die auto op te laden, maar overdag ben je ook met die auto weg… Dus dan toch weer ’s avonds laden tegen de hoofdprijs van de energiemaatschappij en overdag terugleveren tegen een schijntje. Want dat salderen is alleen in het voordeel van de energieboeren, niet van jezelf helaas. Dat hoogt de terugverdientijd behoorlijk op! Anderzijds: heb je optie voor overdag thuis laden wel: dan is het voordeel eigenlijk nog groter.

  5. Cor van Houtum schreef:

    Mooi artikel Hans
    Ik heb zelf ook een electrische auto
    maar ik krijg het niet voor elkaar om de stroom van mijn zonnepanelen twee keer
    te gebruiken,
    een keer voor de auto en dan zonder dure stroom te hoeven kopen ook nog mijn
    huishouding te voorzien.
    een huis heeft gewoon niet zo een groot dak.
    Met een electrische auto ga je gewoon veel meer stroom gebruiken.
    dat dit goedkoper uitvalt dan benzine ben ik met je eens.

    maar AUB niet dubbel voordeel berekenen

    gewoon op de zaak laden
    de baas betaald
    de btw wordt afgetrokken door het bedrijf
    de stroom wordt van de winst afgetrokken
    de stroomprijs is op de zaak veel goedkoper
    dit komt omdat de zaak meer dan 10.000 Kwh per jaar verbruikt
    dus een veel lager tarief van energie belasting heeft.

    nu moet je eigenlijk avonds de auto weer in je huis laten leeglopen.
    hoezo bijtelling ?

  6. Joost schreef:

    Kan het zijn dat er een nulletje te veel staat bij: “Stel u heeft 34000 Wp….”?

  7. Zonnepanelen schreef:

    Mooi overzicht, thanks!


ONTVANG OOK ONZE NIEUWSBRIEF