Frame voor zonnepanelen op plat dak

Er wordt mij regelmatig gevraagd waarom en hoe ik mijn frame voor zonnepanelen op plat dak gemaakt heb. Daarom dat ik daar in dit blog aandacht aan wil besteden. Een beetje algemene kluskennis is wel gewenst om dit projectje tot een goed einde te brengen overigens. Mijn frame staat inmiddels in een dubbelbrede uitvoering met 6 zonnepanelen al ruim een jaar opgesteld en heeft al behoorlijk wat stormen en wind doorstaan.

Allereerst het waarom?

Nu dat is heel eenvoudig, omdat ik geen frames kon vinden waarop ik mijn panelen staand in plaats van liggend kon monteren. En waarom wilde ik ze staand monteren? Omdat bij een liggende opstelling ik veel minder panelen kwijt zou kunnen. Twee rijen achterelkaar zou betekenen dat de schaduw val van de voorste rij op de achterste rij te groot zou worden wat mij betreft. Het zelf bouwen van een houten frame stelde mij in staat om zes panelen naast elkaar te plaatsen die allemaal vol de zon kunnen opvangen. Ik heb gekozen voor een opstellingshoek van 25˚ omdat dit nog een acceptabele hoogte gaf aan de achterzijde van de constructie. Wordt de hoek een paar graden groter dan komt het paneel direct een behoorlijk stuk verder omhoog. De keuze voor de plaatsing op ons garagedak is vanwege de ideale opstelling die ik daar kon bereiken op het zuiden.

Hoe heb ik het frame gebouwd?

Eerst heb ik een werktekening gemaakt (die overigens na het bouwen nog op details is aangepast). De werktekening schaal 1:10 inclusief alle maten kunt u hier downloaden. Verder treft u hieronder een afbeelding aan waarin ik wat details heb aangegeven die van belang zijn.

Alle verbindingen zijn geschroefd met Rvs-schroeven. Het gebruikte hout is geïmpregneerd tuinhout.
Om te voorkomen dat de hele constructie na een regenbui aan de onderkant in het water staat en gaat rotten, heb ik onder het frame op diverse plaatsen rubber tegels aangebracht (zie foto onder).

Op de afbeeldingen en op de foto zijn steeds drie panelen te zien, maar zoals al in de inleiding vermeld zijn het er nu zes geworden. Dit was eigenlijk eenvoudig te realiseren door er nog eenzelfde constructie bij aan te “plakken”. De Clickfit rails kunnen met behulp van een speciaal koppelstuk tot één doorlopende rail gemaakt worden.

Ik hoop dat ik met deze uitleg wat mensen op ideeën heb gebracht om zelf iets te gaan bouwen of misschien zelfs wel mijn ontwerp na te maken. Zorg er in ieder geval voor dat wat u bouwt ook solide is. Het is niet alleen zonde van uw mooie panelen wanneer ze een etage lager belanden, maar het zou ook gevaarlijk zijn voor mens of dier en dat is uiteraard niet de bedoeling.

23 gedachten over “Frame voor zonnepanelen op plat dak”

  1. Mooi en goedkoop ( tuinhout 6,8 x 6,8 cm)
    Dat ben ik ook van plan maar moet alleen wat omhoog i.v.m. 2 lichtkoepels
    op de schuur.
    De clickfit rails wil ik niet gebruiken maar gewoon 2 lange balkjes van tuinhout.
    Daar schroef ik dan de panelen op vast met clickfit plaatjes en hout draaibouten.
    Gewoon met stalen bouten m10 ga er vanuit dat ik 20 jaar geen omkijken heb.
    Financiël loopt het anders behoorlijk op. Moet allemaal weer teruggeleverd worden.
    Het worden er vier á 400 Wp met omvormer apsystem direct in het stopkontakt.
    Op de balken onder de panelen leg ik zwart folie dat ze in de bouw gebruiken
    rondom kozijnen op rol verkrijgbaar.
    Op het dak heb ik al vier panelen bereikbaar vanaf mijn dakterras.
    T.z.t aan de voorzijde nog vier.
    Wat ik fijn vind dat ik er makkelijk bij kan komen.
    Nou allemaal sucses gewenst.

    Beantwoorden
  2. Ik heb de frames en de zonnepanelen. Alles is al aangesloten, maar ik zoek de bevestigings onderdelen om de panelen vast te zetten op de frames. Het is dus een aanpassing van mijn bestaande installatie. Dus ik heb de rails nodig en de montagebeugels plus afwerking van de rails. Waar kan ik die kopen?

    Beantwoorden
  3. Hallo ik ben Aad ik wil 2 panelen boven elkaar in landscape plaatsen kunt u mijn daar advies over geven ik wil de achterzijde niet te hoog maken
    De tekening die u gemaakt heeft is een hele duidelijke constructie ik weet niet of het mogelijk is maar kunt u / wild u voor mijn er een maken met 2 panelen boven elkaar in landscape
    Bij voorbeeld dank Aad v L

    Beantwoorden
  4. Hallo, je hebt me wel op een idee gebracht om zelf een onderstel te maken. Ik heb echter maar één zonnepaneel nodig, het is voor een garage. Ik zie dat je panelen onder een hoek van 25 graden liggen, mij is verteld dat ik het paneel onder 35 graden moet leggen. maar ja ik ben een leek op dit gebied. Wat is nu wijsheid?

    Alvast bedankt voor je reactie,

    Rob

    Beantwoorden
    • Waneer je de panelen onder een hoek van 35 graden zet gaat de hoogste punt omhoog van ca. 70 cm naar ca. 95 cm. Dit betekent dat het paneel nog meer wind vangt, ook moet je de hoogte van het paneel uit de rand van het platte dak blijven. Dan is 25 cm extra rondom best veel. Vandaar dat ik ze niet schuiner heb staan dan 25˚.

      Beantwoorden
  5. Ik wil een dubbele rij portrait leggen. Hoe voorkom ik doorlekken tussen de panelen en houtrot op de onderliggende delen van de dragers die dan steeds nat worden?

    Beantwoorden
    • Ik heb daar zo niet direct geen antwoord op voor je. Ben dit nog niet eerder tegen gekomen. Misschien is het een optie om voor aluminium te kiezen i.p.v. hout. Zal de constructie wel duurder van worden verwacht ik.

      Beantwoorden
    • Hallo Marcel,
      Heb 5 panelen portrait staan. Heb er voor gekozen de staanders zo te plaatsen dat ze net voor- of na de opening tussen de panelen staan i.p.v. er precies onder. Alleen op de 2 alu bevestigingsrails valt dus regenwater.
      Klusgroet Peter S.

      Beantwoorden
  6. Als je twijfelt of het wordt te zwaar, denk aan dakbelasting met sneeuw en water.. Je kunt met minder gewicht toe.
    1. achterkant voorzien van gaatjes alu paneel o.i.d.. (dat breekt de wind aardig en laat toch door)
    2. een paar plankjes met open ruimten aan de achterzijde reduceren de wind al aardig.
    2. Wat dacht je van een spoiler? Werkt prima bij auto’s, daar gaan ze ook geen beton in storten..

    Beantwoorden
  7. Deze website geeft een berekening:
    http://www.solarclarity.nl/wp-content/uploads/2011/10/Oost-West-Solar-frontier.pdf

    Voor een 15 kWp systeem in Amsterdam gericht naar het Zuiden opgesteld op een hoek van 30⁰ is een netto dakoppervlakte (dakoppervlakte – veiligheidszones) van 320 m2 nodig. Dit produceert dan jaarlijks zo’n 14.460 kWh.
    Om deze zelfde 14.460 kWh per jaar op te wekken met een Oost-West georiënteerd Solar Frontier systeem is slechts zo’n 160 m2 netto dakoppervlakte nodig. Anders gezegd: hetzelfde dak biedt de ruimte om 2 keer zoveel kWh te produceren dan met kristallijne panelen in een Zuid opstelling

    http://www.consolidated.nl/default.aspx?PageInstanceUrlTitle=schuco_oost_west&print=1&keepThis=true&TB_iframe=true&height=600&width=680

    Beantwoorden
  8. Hoi, Mij lijkt dat je nog relatief weinig gewicht gebruikt en dat de windvang groot is. Is het niet handiger om je tegels verticaal te plaatsen zodat ze minder wind vangen ? Zodat er geen wind ONDER de panelen komen ? En Oost WEst orientatie, verlies je daar veel meer ? Ben toch wel wat bang voor stormachtige rukwinden.
    1 Tegel30.30=10kg
    5 tegels per paneel geeft 50kg.

    Dus je zit nog iets onder een gemiddeld gewicht??

    “p mijn platdak (garage, in het oosten van het land, regio Nijmegen) heb ik per paneel ca 60-70 kg aan tegels liggen”

    Beantwoorden
    • Verticaal plaatsen lukt niet bij mijn frame omdat de achterste paal recht is en niet schuin staat. Ik zou er dan een extra constructie op moeten maken. Maar ik snap wat je bedoeld en heb zelf ook wel in die richting gedacht.

      Toen ik alles op het dak klaar had heb ik zelf geprobeerd samen met nog iemand of we de constructie iets konden optillen aan de achterzijde maar dat lukte absoluut niet. Er zat geen beweging in, en heb toen besloten om niet meer gewicht te plaatsen. Je moet niet vergeten dat het hout de beugels en schroeven ook een aardig gewicht hebben. De dakconstructies die je koopt wegen vaak zeer weinig en zijn sowieso meer gewicht nodig.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

ONTVANG OOK ONZE NIEUWSBRIEF