Er komen steeds meer volledig en gedeeltelijk elektrische auto’s op de markt. En waar eerder de prijzen zo hoog waren dat ze alleen bereikbaar waren voor de happy-few is ook dit snel aan het veranderen. Met de stijgende brandstofprijzen en de licht dalende prijs voor elektriciteit vroeg ik me af wat het verschil in kosten is tussen elektrisch rijden en rijden op benzine of diesel. Je elektrische auto opladen met je eigen zonnepanelen is natuurlijk helemaal een ideale combinatie. Zeker ook uit oogpunt van een schoner(e) milieu.
Vergelijk benzineauto ten opzichte van een elektrische auto
Stel u rijdt gemiddeld 15.000 kilometer per jaar. En uw benzineauto heeft een gemiddeld verbruik heeft van 1 op 12,5. Dit betekent dat er voor 100 kilometer 8 liter benzine nodig is. Bij een benzineprijs van €1,85 betekent dit dat 100 kilometer € 14,80 kost. U tankt dan 1200 liter benzine per jaar voor €2220. Ter vergelijk neem ik de Nissan Leaf een volledig elektrisch auto met een opgegeven verbruik van 1 op 0,15 kWh. Maar laten we er vanuit gaan dat dit aan de optimistische kant is en uitgaan van 1 op 0,2 kWh. Dit betekent dat er voor 100 kilometer 20 kWh stroom nodig is. Bij een stroomprijs van €0,23 betekent dit dat 100 kilometer €4,60 kost. U ‘tankt’ dan 3000 kWh stroom per jaar voor €690. Dat is een groot verschil en geeft een aanzienlijke besparing per jaar van €1530 (2220 – 690). Vergeet daarbij niet dat er voor de elektrische auto geen wegenbelasting hoeft te worden betaald. Voor een middenklasser auto is dat al gauw €680 per jaar. Dat brengt het totale voordeel per jaar op €2210 (€1530 + €680). En daarnaast het voordeel van een schoner milieu.
En dieselrijders dan?
Ik denk dat elektrisch vervoer met de huidige actieradius voor veel dieselrijders niet echt een goed alternatief is. Je koopt per slot van rekening geen diesel om er 15.000 kilometer per jaar mee te rijden. Denkt u toch voordeel te kunnen halen uit elektrisch rijden reken dan eens met uw eigen waarden voor gemiddeld verbruik, aantal kilometers per jaar en uw wegenbelasting uit wat de mogelijke besparing zou kunnen zijn.
En dan nu de elektrische auto opladen met zonnepanelen
Want tja, waar komen de zonnepanelen om de hoek kijken bij dit hele verhaal? Nu eigenlijk hoofdzakelijk bij de stroomprijs. Want in het voorbeeld ging ik uit van €0,23 voor een kilowatt uur en dat gaat niet op wanneer u zonnepanelen op uw dak heeft. Stel u heeft 3400 Wp aan zonnepanelen geïnstalleerd voor €5800. Deze maken ongeveer 3000 kWh per jaar, de opgewekte stroom saldeert u op uw energieverbruik en na 8,4 jaar is de installatie terugverdiend daarna is alles wat u produceert winst (alles over salderen en terugverdientijd leest u hier). Uitgaande van nog eens tenminste 12 jaar productie kunt u zeggen dat de door uzelf opgewekte stroom eigenlijk € 0,10 kost. En dan wordt het plaatje wanneer we het voorbeeld er nog eens bijhalen heel anders. Want dan kosten de 15.000 kilometer per jaar nog maar €300 en komt de totale besparing op de variabele kosten inclusief wegenbelasting voordeel uit op €23480. En dan gaan we ook nog eens uit van een gelijkblijvende brandstofprijs en we weten allemaal dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren. Kortom uw elektrische auto opladen met zonnepanelen is zo gek nog niet!
BENZINE | STROOM | ZONNESTROOM | |
Aantal kilometers per jaar | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Brandstofprijs per eenheid | €1,55* | €0,23 | €0,10 |
Verbruik per 100 Km. | 8 ltr. | 20 kWh | 20 kWh |
Verbruik per jaar | 1200 ltr. | 3000 kWh | 3000 kWh |
Kosten brandstof per jaar | €1860 | €690 | €300 |
Wegenbelasting | €788 | €0 | €0 |
* gemiddelde prijs Euro 95 op 1-11-2017
Dus allemaal aan de elektrische auto!
Als het kan graag natuurlijk, maar dat lijkt me voorlopig nog niet. De elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aanschaf en ook maken mensen zich zorgen over inruil en levensduur van accu’s. Ik denk dat we er op termijn allemaal oplossingen voor zullen vinden en dat het goed is wanneer er nu al mensen zijn die kiezen voor deze manier van vervoer en dat dit zeker een zeer rendabele oplossing kan zijn helemaal in combinatie met zonnepanelen.
Laadpaal
Wanneer u op zoek bent naar meer informatie over laadpalen. Bezoek dan ook eens onze website thuislaadpaalplaatsen.nl. Hier vind u niet alleen informatie, maar ook de mogelijkheid om snel meerdere offertes aan te vragen voor een laadpaal thuis of op het werk.
Ik heb een garagebox zonder elektravoorziening. Is het mogelijk mijn electrische auto op te laden d.mv. het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak?
Zonder electra aansluiting kan dit alleen wanneer je accu’s plaatst waarin je de energie opslaat. En vervolgens met een inverter er weer uithaalt. Elektrisch auto’s zijn wel dermate veel energie nodig dat dit een fikse investering zal zijn. Je kunt ook kiezen voor een laadpaal met de mogelijkheid tot het koppelen van zonnepanelen. Meer hierover en voorbeelden van dergelijke palen vind je op https://thuislaadpaalplaatsen.nl
Een artikel van een zonnepanelenleverancier zal niet helemaal objectief zijn:
– hoezo geen wegenbelasting? Het meenemen van dit voordeel is zeer tijdelijk. De wegenbelasting voor elektrische auto’s komt gewoon weer terug. U verwart tijdelijke stimulansen met structureel voordeel. DUS: straks betaalt iedereen gewoon wegenbelasting voor de elektrische auto. En vermoedelijk meer dan nu, want zo’n auto is zwaarder!
– beter voor het milieu is niet correct. Produceren en verwerken van uitgewerkte accu’s is zeer milieubelastend.
– het net in Nederland kan een exponentiële groei in elektrische auto’s helemaal niet aan.
– het rendement van zonnepanelen wordt te rooskleurig voorgesteld. Bij vervuiling (en woon maar eens in de buurt van Schiphol…) daalt het rendement.
Dag Jaap, wij proberen juist objectief te zijn en zijn geen leverancier van zonnepanelen. We hebben regelmatig voorstellen gehad om betaald berichten te plaatsen voor diverse bedrijven maar om de onafhankelijkheid te waarborgen gaan we hier niet op in.
Voor de rest zie ik het wat minder somber dan dat jou maar dat wordt een lange discussie denk ik. We moeten ergens met elkaar beginnen en natuurlijk is niet alles perfect maar als we niet beginnen veranderd er ook nooit wat.
Ja maar wat na 2023 wanneer we niet meer kunnen salderen en ik ‘s-avonds pas thuis kom en dus niet meer kan laden dmv de zonnepanelen.
Mijn vraag is kan ik de stoom uit mijn auto accu weer terug kan halen zodat mijn auto accu mijn stroom opslag wordt en in de avond uren de stroom weer kan gebruiken
Op dit moment is er geen direct product voor zover mij bekend dat ingezet kan worden. Wel is er een lokaal project in een Utrechtse wijk geweest waarbij men dit test met laadpalen en panelen in de wijk. Ook zijn er diverse pilots gestart de laatste jaren die goede resultaten hebben bereikt. Wil je meer weten over laadpalen en zonnepalen kijk dan ook eens op onze website https://thuislaadpaalplaatsen.nl
Zorgen over de inruilwaarde van elektrische auto’s vallen uiteen in twee categorieën:
– Tesla: geen zorgen, inruilwaarde blijkt in de praktijk hoog, tweedehands Tesla’s staan nooit lang te koop
– Andere merken: afwachten, doordat het werkelijke rijbereik vaak tegenvalt valt ook de restwaarde tegen
Ik vraag me dan wel af of de laadpaal voor of na de omvormer geplaatst moet worde (gelijkstroom van de zonnepanelen wordt door de omvormer naar wisselstroom gebracht, waarna de coventionele laadpaal deze weer terugvormt naar gelijkstroom voor de accu van de electrische auto). Iemand enige kennis hieromtrent?
Zie https://www.tudelft.nl/2018/tu-delft/elektrische-auto-direct-en-snel-op-te-laden-via-zonnepanelen/
Bedankt voor het heldere artikel. Goed om eens heel concreet te zien wat het verschil in kosten is.
Het probleem in België blijft de infrastructuur, waardoor veel mensen de overstap niet durven maken. En zoals je op het einde terecht aanhaalt, de kostprijs van elektrische wagens blijft een stuk duurder… Benieuwd hoe dit gaat evolueren!
Fijn om te horen Thierry dat je iets gehad hebt aan het artikel. Infrastructuur in Nederland moet ik nog verbeterd worden. Zeker wanneer ik zie hoe snel het nu gaat met de aanschaf van elektrische auto’s.
Hallo ,ik zou graag wat info over het laden van tesla model 3
Dus zonnepaneel separaat voor auto
Groet Kees Sleegers
Dag Kees, ik weet niet precies wat je met separaat bedoelt maar meestal werkt het zo dat je je zonnepanelen aansluit in je meterkast. Je elektrische auto ook en de elektriciteitsmeter berekenend wat je opwekt en verbruikt. Het resultaat is afhankelijk van het aantal zonnepanelen. En met resultaat bedoel ik of je bij moet betalen voor je stroom of voldoende opwekt om ook het verbruik van de Tesla ermee af te dekken.
Goed dat er geïnnoveerd blijft worden zoals met deze initiatieven! Hopelijk zijn we over tientallen jaren volledig elektrisch aan het rijden en gebruik aan het maken van zonnepanelen
Punt is wel: overdag heb je de capaciteit om die auto op te laden, maar overdag ben je ook met die auto weg… Dus dan toch weer ‘s avonds laden tegen de hoofdprijs van de energiemaatschappij en overdag terugleveren tegen een schijntje. Want dat salderen is alleen in het voordeel van de energieboeren, niet van jezelf helaas. Dat hoogt de terugverdientijd behoorlijk op! Anderzijds: heb je optie voor overdag thuis laden wel: dan is het voordeel eigenlijk nog groter.
Zo werkt het niet helemaal Rinz doordat er gesaldeerd mag worden is het niet erg dat er overdag wordt opgewekt en ‘s avonds opgeladen wordt. Meer over dit onderwerp lees he hier terugleveren van energie met zonnepanelen
Mooi artikel Hans
Ik heb zelf ook een electrische auto
maar ik krijg het niet voor elkaar om de stroom van mijn zonnepanelen twee keer
te gebruiken,
een keer voor de auto en dan zonder dure stroom te hoeven kopen ook nog mijn
huishouding te voorzien.
een huis heeft gewoon niet zo een groot dak.
Met een electrische auto ga je gewoon veel meer stroom gebruiken.
dat dit goedkoper uitvalt dan benzine ben ik met je eens.
maar AUB niet dubbel voordeel berekenen
gewoon op de zaak laden
de baas betaald
de btw wordt afgetrokken door het bedrijf
de stroom wordt van de winst afgetrokken
de stroomprijs is op de zaak veel goedkoper
dit komt omdat de zaak meer dan 10.000 Kwh per jaar verbruikt
dus een veel lager tarief van energie belasting heeft.
nu moet je eigenlijk avonds de auto weer in je huis laten leeglopen.
hoezo bijtelling ?
Laden bij de baas is natuurlijk altijd voordeliger dan thuis, zolang de baas dat goed vindt. Maar wanneer je dan thuis de energie uit je auto weer gaat gebruiken begint op diefstal te lijken in mijn ogen.
Wat bent u weer serieus !
Dit was natuurlijk als grapje bedoeld,
Maar technisch kan het wel.
Cor
Kan het zijn dat er een nulletje te veel staat bij: “Stel u heeft 34000 Wp….”?
Inderdaad iets te enthousiast met de nullen, aangepast.
Mooi overzicht, thanks!