• Problemen bij de overstap naar een andere energieleverancier

    Ik weet nu zelf wat het is wanneer je problemen bij de overstap naar een andere energieleverancier ondervind. In augustus 2013 stapten wij over naar onze nieuwe energieleverancier Eneco. Het doorgeven van de meterstanden via internet lukte niet, de eindstand van gas en elektriciteit konden worden ingevuld maar er was geen mogelijkheid voor het invullen van de teruglevering. Dus de teruglevering en andere standen moesten we telefonisch doorgegeven. En daar begon de ellende!

    Zoals gezegd we belden onze standen door waaronder ook onze teruglevering van 1236 kWh. Eneco ging de standen doorgegeven aan onze vorige leverancier Essent en alles leek in kannen en kruiken. Toen we na een paar maanden nog geen eindafrekening hadden ontvangen van Essent hebben deze gebeld en zij gaven aan dat er nog geen standen waren ontvangen van de nieuwe energieleverancier. Dus Eneco bellen en vragen om het in orde te maken. Uiteindelijk heb ik dat rondje bellen nogmaals moeten herhalen maar toen kregen we dan toch eindelijk de eindafrekening.

    Wel teruglevering geen geld

    Op de eindafrekening klopte de gasstand, de elektriciteitsstand was onjuist (verschil 458 kWh te veel betaald) en de teruglevering was helemaal verdwenen (totaal 1236 kWh). Dus maar even bellen met Essent “de stand is zo doorgegeven door Eneco en ja dat is vervelend voor u maar het verschil is te klein dus we kunnen de rekening niet aanpassen!” Wat zegt u, het verschil te klein? ik mis 1.236 kWh maal €0,23 en heb ook nog eens 458 kWh te veel betaald aan niet afgenomen stroom! Het gaat samen om een bedrag van bijna €400 en dat vind ik geen klein verschil. Laat ik u alle e-mails, telefoontjes en ergernis verder besparen maar het was alsof ik tegen een muur stond te praten die klantenservice heette. De enige partij die echt keurig antwoorde en zijn zaakjes goed op orde had was Enexis.

    De geschillencommissie energie

    Eigelijk heel erg dat je er ondanks diverse pogingen niet in slaagt om zo iets simpels op te lossen. Eneco had de standen aangepast en ook Enexis had inmiddels de juiste standen maar Essent bleef volhouden dat het verschil te klein was om een nieuwe nota te maken. Toen ik dit uiteindelijk voor de zoveelste keer hoorde en bijna heel erg boos werd heb ik het gesprek afgebroken en besloten om het voor te leggen aan de geschillencommissie energie. Het aanmelden was geen klusje voor even tussendoor maar uiteindelijk stond alles ingevuld en was het wachten op reactie van de commissie of Essent, het was nu inmiddels midden februari 2014. Het indienen van het geschil bij de commissie kost overigens €27,50.

    Essent nam een week voor het einde van de termijn waarin ze moesten reageren contact met ons op. Eindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die wel begreep wat klantenservice is en aangaf dat de gang van zaken tot nu toe geen schoonheidsprijs verdiende. Binnen een week ontvingen we een correcte eindafrekening en werden de kosten vergoed voor het aanvragen bij de geschillencommissie. Het kan dus wel alleen jammer dat het zover moet komen.

    Wijze lessen

    En wat zijn de lessen die deze problemen bij de overstap naar een andere energieleverancier ons leren?

    1. zorg dat de meterstanden altijd schriftelijk worden doorgegeven (e-mail of post).
    2. dat de klantenservice van zowel Eneco en zeker Essent nog verbeterd moet worden.
    3. de geschillencommissie een goede oplossing is wanneer je er niet uitkomt met de energieleverancier.

    Dit artikel delen via : Facebooktwittergoogle_plus

Één reactie tot nu toe.

  1. Carlos schreef:

    Ik heb dat ook meer dan eens gehad. Meterstanden doorgegeven (vlak na verhuizing) maar niet verwerkt. Gelukkig was de afwijking dermate groot (tot 2x meer dan 1.500 Kwh) dat de energiemij dit zou gaan corrigeren. Ik ben daar inmiddels wat ervarener in geworden en trek gewoon de eindafrekening in totdat de eindafrekening in overeenstemming is met hetgeen geleverd is. Incasso’s kun je met 1 druk op de knop terugdraaien dus dat is eenvoudig verder.
    Vat gesprek en standen e.e.a. samen in mail en stuur hen dat toe. Diezelfde standen gaan naar de nieuwe maatschappij. De eindafrekening kan maanden duren hoor, maar dat is verder geen probleem van mij. Diensten die ik niet afneem hoef ik niet te vergoeden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ONTVANG OOK ONZE NIEUWSBRIEF